- Hi han participat 600 alumnes de 12 escoles de Barcelona, Esplugues de Llobregat, Hospitalet de Llobregat i Montgat
- És una iniciativa de Barcelona Activa i el Parc Científic de Barcelona, amb la participació de Big Van Ciencia
- La Intel·ligència Artificial, l’evolució humana i l’enginyeria genètica són alguns dels temes d’actualitat científica tractats en els monòlegs
L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, en col·laboració amb el Parc Científic de Barcelona, en el marc del programa RESSÒ – Recerca en Societat i Big Van Ciència han organitzat aquest divendres al Cibernàrium 22@ la darrera sessió dels Monòlegs STEAM. L’activitat, adreçada a alumnat de secundària dels centres educatius de Barcelona i àrea metropolitana, té l’objectiu de fomentar vocacions científiques i fer reflexionar a l’alumnat sobre els avenços científics i tecnològics i el seu impacte en la societat a través de l’humor i les arts escèniques.
Els monòlegs han abordat tres temes d’actualitat: la intel·ligència artificial, l’evolució humana i les noves tècniques d’edició genètica. El propòsit és promoure una opinió crítica entre les noves generacions sobre qüestions com la influència de la informació fake creada amb intel·ligència artificial IA a les xarxes socials i com aquesta s’ha introduït ja en les nostres vides; el rol de la comunicació i el mètode científic en l’evolució humana; i els reptes ètics que planteja l’enginyeria genètica.
Aquesta activitat s’ha dut a terme en 4 sessions durant el mes de maig a les instal·lacions del Cibernàrium 22@, i han participat prop de 600 alumnes i el professorat de 12 centres educatius de Barcelona ciutat, L’Hospitalet de Llobregat, Montgat i Esplugues de Llobregat.
“Molts dels meus alumnes”, explica Dani Miñano, professor de ciències de l’Institut Miquel Tarradell de Barcelona, “han comentat que l’activitat no només era interessant, sinó també necessària, sobretot el monòleg sobre intel·ligència artificial, que els ha obert els ulls sobre aspectes d’aquesta tecnologia que desconeixien”.
Sofia Magaling, alumna de quart d’ESO del mateix institut afegeix: “m’ha sorprès molt aquesta manera de comunicar la ciència. Jo no soc una persona de ciències, però he estat capaç de seguir el fil dels monòlegs i entendre perfectament els conceptes científics gràcies a les bromes i l’humor”.
“Aquesta aliança del Parc Científic amb Barcelona Activa ens permet apropar la ciència als més joves en un espai de ciutat, el Cibernàrium, que aviat serà un dels seus equipaments de referència per al seu desenvolupament laboral”, assenyala Maria Terrades, directora del Parc Científic de Barcelona.
“Des de Big Van Ciencia participem en el programa RESSÒ fent servir el gènere teatral del Monòleg Científic per mostrar la ciència de manera propera i divertida als i les joves. L’objectiu fonamental és trencar estereotips socials i de gènere associats al món de la ciència i la recerca, a l’hora que es fomenten vocacions STEAM”, afirma el químic Oriol Marimón, cofundador i director de projectes de Big Van Ciencia.
Barcelona Activa i el Parc Científic de Barcelona col·laboren amb projectes científics, educatius i econòmics a la ciutat. Un exemple de l’estreta relació entre ambdues entitats és l’acceleradora BCN Health Booster –que també impulsa Biocat– que dona suport a 11 empreses del sector de la salut instal·lades al Parc Científic de Barcelona.
Barcelona Activa
L’agència de promoció econòmica municipal Barcelona Activa actua de facilitadora pública amb la dinamització de les vocacions científiques i tecnològiques. Barcelona Activa promou el Pla STEAM, que lidera el Consorci de l’Educació de Barcelona, que a més d’alumnes s’adreça a professorat i famílies; també està adherida a les iniciatives espanyoles ‘Alianza STEAM por el talento femenino – Niñas en pie de ciencia’, del Ministeri d’Educació, i Pacte per la Generación D, del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital.
Sobre RESSÒ – Recerca en Societat
El programa RESSÒ del Parc Científic de Barcelona es va iniciar el 2002 i reflecteix el compromís del Parc amb el foment de la cultura de la sostenibilitat impulsant l’ODS 4: Educació de Qualitat.
El programa organitza unes 100 activitats anuals que permeten més de 7.000 alumnes de Catalunya puguin interaccionar amb la ciència per despertar la seva vocació científica i l’esperit crític. El programa també involucra més de 15 centres de recerca, més de 100 investigadores i investigadors i altres entitats públiques i privades impulsores de la ciència a Catalunya, focalitzant-se en l’alumnat de 10 a 18 anys.
Sobre Big Van Ciencia
Big Van Ciencia té com a objectiu transformar la cultura científica en un producte atractiu per a tota mena de públic. Big Van Ciencia fa servir les arts escèniques i l’humor per crear espectacles i textos de divulgació científica en múltiples mitjans: escena, vídeo, ràdio, televisió, llibres i blogs. Alhora, ajuda a millorar la comunicació oral de la ciència amb cursos destinats a la comunitat científica, estudiants i periodistes, i dissenya plans de comunicació per a grups d’investigació. Consideren que el seu punt fort és el foment de vocacions STEAM, per al que desenvolupa diversos projectes amb alumnat. També realitza projectes d’investigació propis, desenvolupant noves metodologies que facin arribar la ciència de manera amena i divertida a tots els públics.