Skip to main content
Sin categoría

El Parc Científic de Barcelona lliura els premis de la 18a edició del programa Batx2Lab

By 8 de abril de 2022septiembre 7th, 2023No Comments

Aquest dimecres, 6 d’abril, el Parc Científic de Barcelona ha lliurat els premis de la 18a edició del BATX2LAB, el programa de tutories de treballs de recerca per a estudiants de batxillerat, en el qual han participat més de 80 estudiants i tutors dels centres docentsi del PCB.

En aquesta edició, de les 179 sol·licituds rebudes per participar en el programa, es van seleccionar 40 treballs. Els premis als millors treballs de recerca –un scape room i 2 visites guiades a edificis emblemàtics relacionats amb la ciència– han estat per a:

-Joana Cuartiella Mayordomo, de l’Escola Súnion pel treball “L’epigenètica. Pot ser l’editora del genoma per la cura del càncer?”. Tutor del centre docent Sebastià Benejam i tutora del Parc Alba Milanés de l’IRB Barcelona.

-Maria Guix Legaz, del Col·legi Padre Damián Sagrados Corazones, pel treball “El síndrome X Fràgil. Una malaltia genètica”. tutora del centre docent: Chesca Marfà i tutora del Parc Marta Lovera de l’IRB Barcelona

-Roser Mayol Alcaraz,de l’Escola Proa pel treball “Viatge científic per un univers diminut (nanotecnologia)” tutor del centre docent: Juan José López i tutor del Parc Jordi Díaz dels CCIT de la Universitat de Barcelona.

L’acte ha comptat amb la participació de Maria Terrades, directora general del Parc Científic de Barcelona; Gijs Jochems, general manager de Promega Iberica SL, i Josep M. Fernández, professor de Biologia de la Universitat de Barcelona i col·laborador del Batx2Lab, acompanyats per l’alumnat i professorat d’aquesta edició.

Durant la trobada Gijs Jochems ha impartit una xerrada sobre les sortides professionals relacionades amb les carreres STEM, i Jorge Nicolás-Alvarez –engienyer aeronautic, membre de Big Van Ciencia– ha amenitzat l’esdeveniment amb el monòleg científic “Un detall per a colonitzar Mart” per divulgar la recerca d’una manera lúdica i molt atractiva.

Promoure les vocacions STEM

El Parc Científic de Barcelona ha reafirmat la seva aposta per promoure les vocacions STEM entre el jovent impulsant una nova edició del Batx2Lab amb propostes que aportin valor i li obrin els ulls a la ciència.

Batx2lab ofereix als estudiants de batxillerat la possibilitat de dur a terme la part pràctica del seu projecte de recerca en diferents laboratoris del PCB, tutelats per personal investigador. En aquest curs acadèmic 2021-2022 hi han participat l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), el Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG), els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCIT-UB), DTI Foundation, la Universitat de Barcelona (UB), la Plataforma de Proteòmica del PCB, i les empreses.

Al llarg d’aquests anys, han participat en el programa més de 750 estudiants (un 70% noies) i més 300 membres del personal investigador ubicat al PCB.

Batx2Lab s’emmarca dins de Recerca en Societat, la proposta del Parc Científic de Barcelona per establir espais de convivència entre la ciutadania i el personal investigador, on s’apropin i puguin conversar obertament, per despertar l’esperit crític i vocacions científiques entre el jovent, i compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona i, en aquesta edició, també de Promega Biotech Ibérica, a través del seu programa de Responsabilitat Social.

L’any 2016, Batx2Lab va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CCP) i l’any 2018 va rebre el Premi Barcelona Innovació Educativa en la modalitat d’Educació Secundària, a la primera edició d’aquests guardons, creats per l’Ajuntament de Barcelona per distingir les iniciatives d’innovació i renovació pedagògica desinteressades que entitats i centres educatius porten a terme a la ciutat per promoure les oportunitats formatives i la inclusió social.